Are you heavy?

Asså det där med språk kan vara lite svårt ibland...Allra helst att förmedla sarkasm, ironi eller skämt på ett annat språk är väldigt svårt!! Jag har mer än en gång fått förklara att jag inte menar saker så illa som de låter när jag först säger det. Jag är liksom van med en viss jarrgong med mina vänner och den tar man ju gärna med sig. Är lite en del av den jag är...Men jag har även råkat ut för vissa språkmisstag som är fantastiskt roligt...efteråt!

I den klass jag spenderar mest tid, svensk motsvarighet årskurs 9, finns det en kille som har fått för sig att jag är en gansta! Detta eftersom han tycker att jag klär mig och beter mig som en proper gansta! Nja säger jag på den men ok, han får tycka vad han vill...Men så häromdagen när vi övade teater frågade han mig helt appropå ingenting; Are you heavy? Jag blev ganska lång i ansiktet, tänkte på en millisekund ut vad han egentligen frågade...och funderade...Jag menar säger man verkligen så till en människa, okej jag vet att mina extrakilon inte lätt döljs men ger det honom rätten att fråga ut mig så abrubt om jag är tung/tjock. Först känner jag mig lite förolämpad, inget man är stolt över direkt att vara heavy...i Sverige undviker man ju ofta att prata om såna saker om man inte känner varandra väldigt väl. Jag tänkte att det kanske är en kulturgrej att man faktiskt gör så här så jag frågade snällt men förväntasfullt på svaret; Sorry? Han sade igen; Are you heavy? Okej så det var inget misstag han frågade alltså om jag var tung, inget jag vill direkt bausera ut men men frågar han så frågar han. Men jag gör ett sista försök att undvika att svara; What do you mean? Killen svarar: Well you know heavy?? Heav Metal? Aaaaahhhhhhhhaaaaa vad det det han menade tänkte jag och drog en lättnandes suck....Well of course I am, svarar jag leende och visar den the devil's horns!! 

Tänk vad språket kan ställa till det ibland!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0