Funderingar kring sambolivet

I ett vanligt liv där vill man gärna bli sambo. Man vill dela allt med en person som man älskar och känner att man kan dela ett hushåll med. Denna person kan vara en vän eller en älskare. Tanken bakom är iaf att man skall trivas ihop och veta hur man fungerar. Nu har ju jag gått och blivit sambo/kombo med två vilt främmande människor för mig och så här efter nästan 3 veckor ihop skulle jag vilja sammanfatta för- och nackdelarna med denna typ av samboskap.

* Jag känner mig ständigt som en gäst och vill inte vara i vägen för folk, vilket resulterar i att jag mest hänger i mitt ganska fyrkantiga rum när jag inte är ute på äventyr. - Nackdel

* När det vart dags för sängdags så när väl dörren är stängd för kvällen förblir den stängd för kvällen alt öppnas mitt i natten. När mina smbos/kombos har besök vill jag ju inte "råka" störa dem i ett intimt läge. För övrigt ett mycket bra beslut jag gjorde igår kväll när jag valde att stanna på rummet istället för att gå på toa. Efteråt råka jag igen höra lite för mycket av de andra men var ändå glad att jag var i mitt lilla trygga rum. - Nackdel

* Jag har lärt känna två coola och schyssta människor som inte bara hjälper mig med min spanska utan även med mitt sociala liv. Tipsar mig om ställen att gå till i Valladolid och liknande- Klar fördel

* Att bo i ett kollektiv innebär ofta att man aldrig, eller nästan aldrig, är ensam. Finns alltid någon att shitchatta med eller bara hänga ihop och se en film. Det är även alltid någon vid spisen, i duschen, framför tv eller liknande. Svårt att få en stund för sig själv om man inte sitter i det lilla välbekanta rummet- För-och Nackdel

* En lägenhet i Valladolid kan vara ganska dyr om man skall bo själv. så istället för att lägga en massa pengar på att bo så sparar jag en del genom att ha gemensam lägenhet med andra. Pengar är faktiskt roligare att lägga på upplevelser eller saker än bara på att bo- Fördel 

* Det absolut värsta med detta samboliv är dock städningen. Okej Daniel har sagt att han älskar att diska, städa och tvätta MEN jag tror inte att deras städning står sig i svenska mått. Jag har städat ett par ggr för att jag tycker att det har behövt och jag vet inte ens om jag tyckte det blev speciellt rent efteråt. Dessutom röker mina båda sambos och går med skor inomhus. Ganska ovanligt i ett svenskt hem, även om det händer - Klar nackdel

* När jag flyttade in slapp jag att oroa mig för att saker och ting fanns. Jag menar inte så att jag valde att dedikera några kilo till kökredskap i resväskan. Och i ärlighetens namn hade jag ingen lust att inhandla en ny uppsättning här heller. Pengar kan läggas, igen, på mycket roligare saker. Det fanns dessutom säng, garderob, tvättmaskin, tv, tv-spel, en massa dvd:er etc etc. Ganska bra hushåll jag kom till i den aspekten iaf :) - Klar fördel

Fördel: 4 varav två mycket starka          Nackdel: 4 varav en mycket stark

Summasummarum så tror jag att detta samboliv är ganska så roligt iaf. Jag skall inte klaga, jag menar jag tycker om dem jag bor med så lite får man räkna med. Jag kunde ju hamnat hos värsta kufarna som typ åt barn till frukost eller nåt. Dessa människor är ändå normala, isch!!

Nehe om man skall våga sig ut i köket nu...jag har ju redan väckt hela huset med ett toalettbesök så varför inte fortsätta, hehe!!
Vi har ju ledigt idag eftersom det är en typ av nationaldag så det blir slappt idag också men jag skall iväg och ev träffa en framtida arbetsgivare idag. Förutom det jobbet jag har på skolan kanske jag lyckats skaffa mig två till...om allt går som det ska vill säga...

Pengar rullar in som det ska...

Kommentarer
Postat av: Ida

Jag tror nog att även fast det bara blev 4-4 när du stolpade upp det så är det nog viktigare fördelar. Ny i ett nytt land och bo själv är nog väldigt ensamt.. Du har nog helt klart valt rätt boendeform!

2008-10-13 @ 14:58:36
URL: http://mira83.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0