Vart är världen på väg?

Jag sitter här i ett litet rum i Spanien och håller på att lösa världsproblem...Inte så mycket lösning som filosofiering kring problem vi har i dagens samhälle. Varför ser det ut som det gör och hur kan vi göra det bättre? Jag menar har inte vi människor en riktigt skev uppfattning om vad som är viktigt här i livet då mode, shopping och utseende hamnar överst på vad som intresserar oss. Det finns många som hellre läser modebloggar, fikabloggar etc framför en riktig nyhetstidning. Våra liv kretsar kring vad vi äger snarare än det vi gör. Samhällen runt om i världen har i det senaste gått på knäna på grund av en finanskris men ändå känner vi att det är rätt att kasta tusentals kronor över människor som skriver sina åsikter i en blogg. Det är en sjuk tanke! Det stannar inte där heller inflytandet dessa bloggar har över unga människors liv är skrämmande. Istället för att lära sig om att vår planet är döende och djurarter håller på att försvinna...lär de sig att konsumtion är vägen till att bli omtyckt. Kan du inte konsumera så är du inget värd, i stort sett!

Kanske kan ses som att jag är hycklare eftersom jag själv är en del av det samhälle jag inte förstår. Eran åsikt är er egen och ni är fri att ha den men jag kan tycka det finns en skillnad bloggar emellan!

Äsch vad vet jag...jag kan bara tycka att samhället bara är på väg utför hela tiden. Media visar oss bilder av det vi förväntas vara och uppnå i livet. Håller du dig inte inom måttstocken så är du misslyckad, shoppar/fikar du inte för x antal kronor i månaden är du misslyckad, har du inte gjort det och det är du misslyckad. Vad hände med att sätta upp mål för sitt eget liv och vara nöjd? Inte vara det samhället förväntar sig att du ska vara. Media, telefoner, datorer - allt anpassat så att du hela tiden skall vara tillgänglig och beroende...Visst det är sant att människan aldrig varit så lätt att få tag på eller hålla koll på som nu men på ett sätt har vi aldrig varit så ensamma heller...


It's all so quite, shh, shh, oh it's all so still....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0