I was just sitting here thinking about you

Jag har funderat lite...vilket aldrig är ett bra tecken. Men jag har funderat på val, jobb, vänner och liv. För det första så söker jag ju jobb för tillfället både här och där och därborta med men de verkar svåra att hitta. Bland alla milslånga ansökningar jag skrivit och annonser jag har läst kan jag konstatera en sak. Lärarutbildningen i Sverige är ren dynga! Nu är det så att jag är ganska nöjd med de ämnena jag valt och jag valde dem vetandes att det kanske inte kommer florera med jobberbjudanden men iaf, mina ämnen är Historia och Religion. Utöver detta har jag varit en flitig student och studerat Dans, Drama, Filosofi, Sexualkunskap; Engelska, Idrottshistoria, Latin och nu Spanska. Trots detta kan jag inte få jobb!!?? Varpå mitt påhopp mot den svenska lärarutbildningen, jo det ska jag berätta. I vår utbildning får vi välja två ämnen, detta gäller även lågstadielärare men deras "ämnen" innehåller kanske alla samhällsämnen; så det räknas som ett ämne men är i praktiken fler, ett val som inte är möjligt för dem som vill ha lite äldre elever. Utöver dessa två ämnen kan vi välja att läsa en kortare fördjupning, endast ett halvår eller korta ner vår utbildning, samt beroende på vilket ämne man läsa måste fördjupningen räknas till ett av sina ämnen. Utöver detta har vi även ett introduktionsår då hälften av året består av pedagogik och andra delen av andra kurser högt uppsatta tjänstemän tycker vi skall ha men också ett avslutande halvår i pedagogik och uppsatsskrivande. Låter spännande så det förslår eller hur? Så efter att ha läst alla dessa, vad som känns som, tusentals annonser kan jag konstatera två saker. 
1, Det finns alldeles för få jobb med min kombination, eller de kombinationer jag kan konstruera. Det är allmänt dött på den fronten
2, Skolor förväntar sig att din behörighet skall sträcka sig i minst 3 ämnen, såsom Svenska/Engelska/Tyska eller Historia/Religion/Geografi/Samhällskunskap eller Matte/Fysik/Kemi
-
Min fråga är dock: hur tusan skall vi kunna utbilda oss till alla dessa ämnen och ha lärarbehörighet då vår utbildningen enbart tillåter oss två? Visst jag har fler men de är lästa utanför Lärarprogrammet så jag vet inte om det räknas som ett ämne jag kan undervisa i. Givetvis vill jag tycka det eftersom jag har lärarexamen och sedan läst annat, jag har alltså pedagogiska verktyg att föra in till ämnet. Men iaf mer än 85% av alla annonser jag har kollat och ansökt till har alltid krav på att man skall vara kunnig i mer än två ämnen. 
-
Jag vet att jag nu låter bitter men jag kan tycka att det inte skall vara så svårt att anpassa en lärarutbildning till arbetsmarknaden. Jag som började 2002 började på Nya Lärarutbildningen, den höll ett år sen kom Nynya den höll ett år...på den vägen är det. Statens män håller hela tiden på att ändrar och fixar med Lärarutbildningen så ingen vet egentligen vad som är rätt och fel. Och när det kommer till att söka jobb "Nämen du förstår såhär såg det ut det året jag börja, det är meningen att jag skall ha dessa kurser som jag förmodligen aldrig kommer att använda. Det var så det var sagt. Varför? Tja för att få en inblick i saker och ting" 
-
Gör om, gör rätt....igen och igen och igen 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0