If you wanna make the world a better place, take a look at yourself and then make the change

Jag har fått i uppgift att skriva en mindre uppsats om jordens situation i spanskan och det är lite skrämmande. Jag menar var vi gör med denna jord och hur vi behandlar den är helt uppåt väggarna. Konsumtion är ett måste och helst skall man ha garderober och hushåll fyllda med mer saker än vad vi någonsin kan eller behöver använda. Skulle hela, HELA, världen vara lika utvecklade som vi i I-länderna så skulle vi inte ha så mycket jord att prata om. Ändå kan man läsa artiklar i Aftonbladet om hur detta klimathot bara är en bluff och att vi inte alls behöver oroa oss. Klimathotet eller Climategate är bara ett påhitt för att skrämma upp oss och vi kan lugnt återgå till att konsumera och förbruka som aldrig förr.
-
Först där vill jag säga: Ursäkta men va? Att det fortfarande finns människor som på allvar tror att klimathotet är påhittat eller upptrissad gör att man blir mörkrädd. Det finns folk som på allvar tror att den konsumtion i den takt vi håller på med nu inte påverkar den miljö, den jord vi lever på. Jag är inte lastgammal men om jag tittar tillbaka på min ungdom kan jag hitta stora märkbara skillnader mot dagens ungdom. Att jag hade en e-mail för första gången då jag började universitetet eller skaffa MSN några år in kan vittna om hur "undervecklad" min ungdom var. Jag vet inte om man skall skratta eller gråta åt den ignorans som finns hos oss och hur lite vi anstränger oss för att förändra vår situation. Många källsorterar inte för det är jobbigt, en del pantar inte eftersom man aldrig kommer iväg, glas slängs med vanliga sopor för det är för långt till ett återvinningsstation och saker används bara en gång trots att det finns möjlighet till återanvändning. Jag vill klubba lathet som främsta orsak och att det är lättare att blunda för ett problem istället för att försöka göra något åt det. Vi vill inte tro att det är sant för det innebär att vi måste göra något åt det. 
-
Kan kan gå med på att det jag tror det finns en viss överdrift i det politiker säger, det ska låta lite värre än det faktiskt är, så kallad skrämmselteknik. Däremot tror jag inte att faktan är påhittat eller producerad för att skrämma folket. Att inte göra någonting nu kan bidra till att det är försent om ett par år och vi står med en jord som är omöjlig att läka. Är det inte lättare att bara försöka att ta tag i problemet nu och ge oss, våra barn och barnbarn en chans att växa i en liknande värld som vi själva vuxit upp i.
-
Jag vill absolut inte påstå att jag är Naturens förkämpe och jag gör allt enligt naturens regelbok men jag försöker att tänka efter, jag försöker att bättre mig men framförallt så tror jag på det hot vi utsätter vår jord för dagligen. Visst jag tror också att mättningar går upp eller ner under vissa år men jag kan heller inte blunda för det tryck och den extra belastning det moderna samhället för med sig. Jag vet inte hur det kommer bli under min livstid men inom en snar framtid kommer frisk luft och gröna skogar vara ett minne blott...
-
Heal the world, make it a better place for you and for me and entire human race

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0