I'm an alien, I'm a legal alien...

Igår var det fredag och efter mitt missöde med min stol så bestämde jag mig för att en tripp till landet är icke att förakta. Sagt och gjort jag åkte ut till Jessica! Jag och Jessica hade även gjort upp planer på att fira Maria som nyligen kom hem från USA eftersom hon hade sin födelsedag på andra sidan Atlanten. Sagt och gjort vi fixa tårta med ljus och presenter. Så skojigt så! När kvällen närmade sig var det dags för stadsborna att åka hem men vi tog en vända på stan innan. Lite tapas och några öl slank allt ner och det var så mumsigt! En riktigt festlig dag med allt som hörde den till! Vi träffa även på ett par bekanta, som man typ alltid gör när man är ute här. Alla hänger liksom på samma ställe! Men iaf vi kom i diskussion med dessa lokalbor och de konstaterade att jag var en dålig människa. Dålig i det avseendet att jag inte kunde språket som en infödd. Så jag kom att tänka på att jag här helt enkelt är utlänningen som vägrar anpassa sig till landet. Jag är den som kommer utifrån tar alla jobb, pengar och uppmärksamhet. Och jag är den som vägrar anpassa mig eftersom där jag kommer ifrån gör vi på ett visst sätt och därför vägrar jag att ändra på det. 
-
Okej nu är väl inte alla dessa påståendena sanna om just mig men de stämmer ganska bra in på de fördomar svenskar har om utlänningar. Dock är det få som tar sig tiden att försätta sig i den situationen utlänningar befinner sig i. Jag menar jag försöker verkligen att lära mig spanska, det är inte så att jag inte vill. Men det går tyvärr inte på en handvändning men slow and steady wins the race. Å visst håller jag fast vid vissa traditioner eller synsätt hemifrån men det är bara för att jag saknar hemma och ibland önskar att jag var där. Och små saker får mig att känna mig som hemma plus det faktum att jag är stolt över mitt land och nationalitet. Vad gäller att jag tar alla pengar och jobb säger jag bara HA. Uppmärksamhet, visst till viss del men det avstannas ganska snabbt när det konstaterats att jag varken är blond eller blåögd. Det där med invandring och utlänningar är kanske lättare att förstå efter att själv provat på det, men det är bara en tanke...
Sverige, Sverige älskade vän
...Välkommen välkommen hit vem du än är, vart du än är

Kommentarer
Postat av: Kusin Ingela

Re "Pappa kom hem"



Jag kunde inte heller läsa utan att gråta. Saknar din far oxå o tänker på honom ofta, ofta.



Kram kusin

2009-10-25 @ 20:41:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0